Augmented reality applicatie helpt studenten bij het stellen van diagnoses

25 juni 2019
leestijd
Geneeskundestudenten aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) kunnen met de nieuwe augmented reality-applicatie AugMedicine: Lung cases straks sneller verschillende longaandoeningen herkennen. De applicatie werd dinsdag 25 juni gelanceerd door de Clinical teaching unit van de interne geneeskunde (LUMC) en het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden.

Diagnose bij longproblemen

Bij longproblemen is het belangrijk dat er zo snel mogelijk een juiste diagnose wordt gesteld. Het is van groot belang dat patiënten bij een klacht als acute kortademigheid snel de behandeling krijgen die ze nodig hebben. 

Een groot aantal geneeskundestudenten heeft nu vaak nog moeite met het stellen van een juiste diagnose. Het beluisteren van longgeluiden op de computer of bij gezonde medestudenten is namelijk heel wat anders dan wanneer je met een stethoscoop aan het bed van een echte patiënt staat. 

Innovatie in het geneeskundig onderwijs

De Clinical teaching unit van de interne geneeskunde (LUMC) en het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden hebben daarom onder leiding van prof. dr. Marlies Reinders in samenwerking met Arianne Pieterse (interne geneeskunde) en dr. Beerend Hierck (anatomie en embryologie) van het LUMC de augmented reality-applicatie AugMedicine: Lung cases ontwikkeld. 

In de applicatie is het mogelijk om de anatomische modellen als hologrammen in de ruimte of op een persoon te projecteren door de Microsoft Hololens. Studenten krijgen op deze manier een duidelijke weergave te zien van de longen. In de Hololens kunnen ze de longen van alle kanten bekijken. Door een virtuele stethoscoop op het hologram te houden, zijn de longgeluiden te horen. Vervolgens kunnen studenten ook zien hoe het bijbehorende ziektebeeld eruit ziet.

Ziektebeelden relateren aan 3D-locaties

Met de applicatie worden toekomstige artsen beter voorbereid op de klinische praktijk. Zo is het in de applicatie ook mogelijk om ziektebeelden toe te voegen aan de geprojecteerde longen. Op deze manier kunnen de studenten ontdekken hoe bepaalde ziektebeelden er precies uitzien en klinken. Dit activerende onderwijs krijgen ze in kleinschalige groepen met of zonder docent. 

Omdat studenten vaker te maken krijgen met gesimuleerde afwijkingen, zijn zij in de klinische praktijk beter voorbereid op het stellen van een juiste diagnose bij kortademigheid. Meer weten over de applicatie? Bekijk dan de uitleg van de app op het YouTube-kanaal van het LUMC.